Beste collega’s,

Via deze mail maak ik graag even gebruik om een aantal punten of regels in het WMO-vervoer te benoemen/herhalen. Graag even jullie aandacht:

Warme overdracht of indicatie kamer-kamer
De klanten in het WMO zijn veelal mensen die extra aandacht nodig hebben. Naar aanleiding van een aantal klachten wil ik iedereen er aan helpen herinneren te letten op een warme overdracht, ik citeer: “Binnen het vervoerssysteem is sprake van deur tot deur (of halte) vervoer. Onder van deur-tot-deur wordt verstaan het vervoer en begeleiding vanaf en naar de deur van de woning of de deur van het vertrek- of bestemmingsadres. Wanneer het een wooncomplex of flatgebouw betreft dan vormt de centrale ingang van het wooncomplex, i.c. de centrale beneden ingang voor het huisnummer, de deur. Met name bij het vervoeren van cliënten van instellingen of dagbestedingen is het zeer belangrijk om te letten op de warme overdracht; ga dus niet weg bij de bestemming voordat je gezien hebt dat de klant opgevangen is door bijv. familie of medewerkers van een instelling.

De indicatie kamer-tot-kamer is een indicatie die bij bepaalde klanten extra vermeld wordt in de memo bij de rit. Bij deze situaties dient de chauffeur de reiziger in de woning (of kamer van een instelling) op te halen en af te zetten.

Ritten rijden naar de juiste bestemming
De GVZ maakt een ritplanning en het is zeer belangrijk om ritten te rijden op de adressen (of haltes) die in de BCT staan. Het komt in de praktijk voor dat chauffeurs klanten afzetten op andere adressen (bijvoorbeeld op verzoek van klant); LET OP! Dit is niet toegestaan! Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat een adres verkeerd staat; of dat een klant echt naar een ander adres moet. Vraagt een klant elders afgezet te worden, neem in zo’n geval contact op met de planner en overleg of dit kan.

Ophaaltijden +- 15 min

WMO-ritten zijn zodanig ingeregeld dat deze klanten 15 minuten eerder of later opgehaald mogen worden. Maak hier gebruik van! Kan je een klant 15 min eerder halen, doe dit dan ook. Is het juist beter om een klant (bijv.) 5 min later te halen, omdat je dan de combinatie kan rijden waarbij je dan de tweede klant 15 min eerder kan halen: doe dat dan ook. Als je twijfelt, neem dan gerust contact op met de planner. Let op! Bij haltetaxi en jeugdzorg ritten is juist weer geen tijdsmarge; in de memo van de rit kun je zien of het om een jeugdzorg rit gaat.

Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag. Tot zo ver alvast bedankt voor de medewerking!

Met vriendelijke groet,

Kees de Steur, Citax Tiel B.V.

By Published On: 4 november 2021